Tuesday, October 14, 2008

Laudă ţie bibliotecă americană

Unul dintre lucrurile după care îmi sângerează inima când mă gândesc să plec din America sunt bibliotecile publice. Aici poţi face orice de la a rămâne pe scări nemăritată în rochia ta supărător de perfectă (ca şi Carrie din Sex and City) până la a pleca spre casă cu braţele şi plasele şi poşeta pline de cărţi şi filme, fără a plăti un bănuţ. Ba chiar dacă te roade atât de puternic setea de cunoaştere poţi face rost (cu puţină şansă şi cu respectarea zicalei omul potrivit la momentul potrivit) de permise de intrare gratuite pe la muzee. Pentru că, să ne amintim, în Chicago te taxează fără jenă, neumblând cu fineţurile binevenite ale donaţiei sugerate.

Recapitulând, biblioteca publică este gratuită şi este ticsită cu chestii. Nu ştiu în alte zone cum e dar la noi la Chicago (ce ne mai distra mătuşa când spunea la noi la Bucureşti) toate bibliotecile publice sunt în reţea, ca să zic aşa. Au pagină de internet unde te poţi loga cu numărul de pe card şi pe lângă că poţi vedea tot ce au în materie de cărţi şi filme, îţi poţi rezerva ceea ce doreşti şi alegi biblioteca de unde vrei să le ridici când sosesc. Acum e momentul să îmi cer scuze de la cine are bunătatea să poposească aici pentru numărul exagerat de poţi din frazele anterioare, dar el este datorat atât faptului că nu am găsit alt cuvânt (în parte pentru că nu am mâncat încă din spaghetele cu sos vânătoresc pe care le-am regizat ieri) cât şi faptului că am intenţionat să subliniez cât de multe lucruri poţi să faci la bibliotecă şi cum poţi progresa.

Pe lăngă asta există calculatoare conectate la internet, personal amabil (numai o singură gagică m-a enervat când i-am dat din greşeală cardul de identitate în loc de cardul de bibliotecă şi mi-a spus că e the wrong one înainte chiar ca informaţia captată şi de retina mea să fie împinsă şi procesată de lobul care se ocupă cu aşa ceva). Mai este un băiat drăguţ care nu se supără dacă fac check out de patru ori şi ca să îmi dovedească că nu se supără îmi răspunde de fiecare dată pozitiv la întrebarea can I get a bag? Free, să ne înţelegem. Totul e free (la bibilotecă) numai să vrei să, în sfârşit, înţelegeţi. Să vrei să fii mai bun.

12 comments:

D.I. said...

Te-as contrazice nitel- putin, daca nu e cu suparare: eu vreau sa, in sfarsit, intelegeti. Dar nu am timp...Absolut deloc nu am timp. Ma doare asta, mi-as linisti si eu ochii, mintea si inima intr-o carte- sau, si mai mult, m-as alina pictand. Numai ca nu reusesc sa impart deloc rolurile de sotie/ mama/ angajat full-time in asa fel incat sa-mi ramana dramul acela de timp dupa care plang...

Anonymous said...

Mda, si pt mine bibliotecile de aici (UK) sunt o continua uimire. Din pacate nu e nimeni in jur niciodata sa te ajute cu ceva si totul - de la scanat cardul pana la scanat cartile pe care le iei se face automat....

Ca sa nu mai pomenesc ca astia aduc in biblioteci carti iesite acum!!! :)) it's a miracle. and it's free :))

biscu said...

daaaa, si mie imi place biblioteca de aici din Oakville. ca sa nu mai spun ca aia din Toronto e super meseriasa. din pacate nu mai lucrez in downtown, asa ca nu mai am card la ei. exact cum zici tu, filme (alea pe care nu se merita sa dai bani la inchiriat sau la cinema, plus cele vechi gen "doriti sa revedeti").
doar un comentariu, de fapt e free doar in ochii nostri, ca platim tot noi prin taxe :)

Lola said...

Bineinteles ca platim prin taxe dar e una din folosintele lor care ma fac sa le platesc bucuroasa.
Eu vreo 10 ani nu m-am folosit de biblioteca, habar n-am de ce, nu pot sa spun decat "de fraiera". Acum mai mereu am cate o carte de la ei acasa.

D.I. said...

Lumineaza-ma, rogu-te, cum reusesti sa scrii cu "a" din "a" si asa mai departe...? ce program folosesti?

Amalia said...

Departe,

Nu sunt bibliotecari care să îţi dea o pungă, nimic? Parcă mie nu-mi place aşa, numai la bandă, mai vreau să-mi zâmbească cineva puţin, acolo.

Exact cum spui, vin cărţile cele mai noi tot timpul.

Amalia said...

Mihaela,

E deschis până la 9 seara de luni până joi şi până la 5 după-masa vineri şi sâmbătă. Am ajuns ieri, că de asta mi-a venit să scriu, am ajuns între servici şi luatul copilului. Sunt şi câteva cârţi (folosite dar bune) de vânzare întotdeauna, la preţul de 50 de cenţi sau 1 dolar. Ieri am luat 7 cărţi cu poveşti pentru Adelina la 5 dolari. De asta uitasem să zic.

Pentru scrisul românesc mergi Control Panel - Date, Time, Language - Regional and Language Option şi setezi de acolo să poţi selecta caracterele materne.

Amalia said...

Biscu,

Ieri m-am dus după filme, de fapt după Marele Gatsby că îl aveam rezervat şi am mai luat încă 6 filme. Am cumpărat cum am spus cărţi pentru Adelina, aproape noi, frumoase, aşa-numitele aici picture books care sunt la 16 dolari una nouă. Plus am luat un permis la muzeu. Bine că am şi transpirat până acasă cu atâta cultură la bord, dar a meritat.

Amalia said...

Lola,
Biscu,

Exact, free-ul vine din banii de taxe dar la câţi dăm destul de degeaba, asta e curat chilipir.

Schumitza said...

pfff,n-am mai citit o carte in normal life de nu stiu de cand. asta pentru ca am citit in vacanta in 7 zile 2 carti, pe plaja. Dar asa, in normalitate, nu am timp nici sa respir, daramite sa citesc.si mi-e dor. iar intr-o biblioteca n-am mai intrat din liceu, cand aveam permis aproape fortat, ca sa-mi iau o gramada de carti de critica literara la romana. lucruri extrem de boring

biscu said...

cand gasesc recomandare la o carte, ghici unde ma uit mai intai, pe site-ul de la biblio. cand aud ca apare un film pe dvd, tot acolo ma uit. e super biblioteca de aici. si eu imi iau carti, uneori prea multe, de nu apuc nici sa ma uit pe ele :). cu cititul, asa e, trebuie timp, dar daca vrei se poate. eu am reusit cand pompam lapte pentru bb sau inainte sa sting lumina seara, macar cateva pagini. inca ma mai tzin de sportul asta :) a, plus ca am gasit alta solutie. iau audio-books si le ascult cand conduc.

D.I. said...

Amalia, saru'mana, tre' sa ajung neaparat cu cea mica la biblioteca, cred ca am sa plec cu un sac de carti dupa mine, dupa cat o cunosc....dar merita efortul! si plecaciune ca m-ai luminat cu scrisul, habar n-aveam!