Friday, September 19, 2008

Casa natală a lui Ernest Hemingway

Zilele astea am plăcerea să traduc în română prezentarea care este oferită vizitatorilor casei natale a lui Ernest Hemingway. Casa se află 339 N. Oak Park Avenue, în Oak Park. Oak Park este o suburbie a oraşului Chicago, deşi termenul de suburbie nu este tocmai cel corect, pentru că aşezarea are un centru interesant, cu magazine mici şi cu multe biserici, în stil european. Este un loc frumos, unde poţi să te simţi altfel decât printre casele-cutii în care destui dintre noi trăim. E interesant să calci exact pe scările, în holul şi în camerele pe unde micul Ernest zburda până la vârsta de şase ani (adică exact cât are fetiţa mea acum :)) Aş vrea să revin cu părţi din prezentare, pe măsură ce o să fie gata.

Când am vizitat prima dată casa, anul trecut, am avut un ghid foarte sufletist, pasionat de ceea ce făcea şi asta se simte întotdeauna. La final am rămas numai noi dintre vizitatori şi ghidul şi încă o doamnă, care avea grijă de unele lucruri de acolo. La ieşire, pe treptele casei, din una în alta, domnul care era ghid ne-a întrebat de unde suntem, i-am spus, apoi şi el ne-a mărturisit că este de origine din Ungaria. Iar doamna era din Ucraina, amândoi de foarte mult timp în America. Poate pentru că am fost deschişi şi am povestit mai multe, la un moment dat domnul a izbucnit: mâncarea, mâncarea de aici nu se compară cu cea ungurească. Am oftat şi i-am dat toată dreptatea pe care o avea.

10 comments:

Anonymous said...

Multumesc pentru aceste informatii, ma bucur de cate ori citec ceva despre ceea ce nu voi vedea pe viu niciodata.

to-morrow said...

Stiu ca exista si arhivele Hemingway, la biblioteca JFK. http://www.jfklibrary.org/Historical+Resources/Hemingway+Archive/
Aici am gasit un material despre corespondenta scriitorului cu Marlene Dietrich (scrisorile au fost donate de catre fiica actritei). http://www.jfklibrary.org/NR/rdonlyres/FBD37562-12B3-4A96-8179-E44F93B250EE/41071/HemingwayNewsletter_winter_2008.pdf

Pentru mine, Hemingway e un personaj fascinant. Si ca om, si ca scriitor.
Felicitari pentru ideea cu munca la traducere. E minunat ca te afli in apropierea casei lui natale si ca poti cutreiera pe acolo.

Anonymous said...

Cand am venit in State, am avut o lista cu locuri unde o ziceam ca o sa merg 100%. Printre ele: casa de care zici, podurile din Madison County, barul Coyote Ugly. Inutil sa spun, ca de 7 ani si mai bine, inca n-am vazut nici unele din ele :)

Amalia said...

Ghiocel07: Nu se ştie niciodată ce surprize mai apar şi ce poţi ajunge să vezi :). Cu plăcere, mai am şi poze, o să pun din ele şi aici.

To-morrow: Da, e un loc frumos. Şi orăşelul în care e casa e mai deosebit. Strada Oak Park e plină de case mari şi vechi, sunt mulţi copaci la fel de mari şi la fel de vechi. E o stradă cu atmosferă. Mulţumesc pentru link-uri.

Anutza, să aibă ce spui tu legătură şi cu vacanţele scurte şi distanţele lungi? Îmi amintesc când am fost prima dată la Niagara am stat în maşină 9 ore, am petrecut la cascadă o după-amiază, o seară şi dimineaţa următoare, apoi în maşină şi şnur iar 9 ore înapoi până la Chicago. La final n-am fost sigură dacă a fost e excursie sau o telegramă :|

Casa lui Hemingway am descoperit-o toamna trecută şi o am cumva la suflet.

Unknown said...

Apropo de cascada Niagara, eram sigura ca in vecii vecilor nu voi ajunge sa o vad, eram convinsa si nu putea nimeni sa ma "dezconvinga" ca o voi vedea vreodata, si iata ca am vazut-o, ghiocel, eu cred ca vei vizita intr-o zi tot ce ti-ai dorit chiar daca acum pare imposibil

Anonymous said...

M-as bucura sa fie asa. oricum va multumesc pentru incurajare.

neuronu said...

@offtopic

Trupa ShowTime te invita la stand-up comedy

Duminica, 28 septembrie, ora 21 hai si tu cu prietenii tai Caffe Rock Blues Jazz sa vezi un spectacol cu mult umor, fara inhibitii, fara cenzura in care lucrurile se spun “pe bune” si sa razi asa cum nu ai mai facut-o de mult.

Atentie! Spectacol cu limbaj explicit!

Accesul interzis pudicilor si celor sub 16 ani!“

P.S. Scuze pt offtopic

Amalia said...

Scuze pentru oceanul şi cele câteva ţări europene dintre noi. Altfel veneam.